(PressFire.no): Det var veteraner fra utviklingen av det legendariske N64-spillet «GoldenEye 007» som i 1999 startet spillstudioet Free Radical Design, i Nottingham i England.
Ti år senere gikk studioet til grunne – og selv om de gjenoppstod som den britiske fløyen av Crytek (det tyske studioet bak «Far Cry» og «Crysis»-seriene), etterlot de seg to lovende prosjekter som aldri har sett dagens lys: «TimeSplitters 4» og «Star Wars: Battlefront III».
Steve Ellis, medgrunnlegger av Free Radical, har nå snakket ut overfor GamesIndustry om hva som egentlig skjedde med studioet den gangen, sent i 2008. Han forklarer også hva som skjedde med «Battlefront III», et spill de hadde store forhåpninger til:
- LucasArts vraket et spill som så å si var ferdig, sier han.
De to første «Battlefront»-spillene var ikke utviklet av Free Radical Design, men av Pandemic – til stort sett veldig gode kritikker.
De lot spilleren tre inn i støvlene til fotsoldatene i «Star Wars»-universet, på åpne slagmarker og med et gameplay som åpenbart var inspirert av «Battlefield»-spillene (og ikke helt ulikt BF1942-modden «Galactic Conquest»).
Free Radical hadde i mellomtiden gjort seg et navn med «TimeSplitters»-serien. De hadde også gått på en hard smell med floppen «Haze», en av lanseringstitlene til PlayStation 3. De kom til et punkt hvor de satset hardt på en stor tittel, nemlig «Battlefront III».
- Lucas Arts var store tilhengere av arbeidet vårt, og av hvordan vi laget spill. De var ivrige på å gjennomføre prosjektet. Det var en stor greie. Vi var også veldig gira, og det gikk veldig bra, veldig lenge, sier Ellis til GI.
LucasArts skal ha vært så engasjert at de så å si hadde bestilt «Battlefront IV» fra Free Radical Design, før ting begynte å gå skeis.
- Samarbeidet med LucasArts var det beste vi noen gang hadde hatt med en utgiver. Vi hadde god kommunikasjon oss imellom, og allerede da spillet var omtrent et år unna å kunne gis ut, spurte de oss om å gjøre en oppfølger, forteller Ellis, og fortsetter:
- Det var en stor avgjørelse for oss, fordi det betød å satse alt på en hånd. Vi valgte å satse, fordi ting gikk bedre enn noen gang før. Det var et prosjekt som så ut til å bli det største vi hadde gjort, og det var allerede klart for en oppfølger. Det virket som en smal sak.
Så, i 2008, skjedde det store endringer i ledelsen til LucasArts. Blant andre lederen selv, Jim Ward, forsvant tidlig på året. Det fikk utslag for Free Radical, som hadde «Battlefront III» mer eller mindre ferdigstilt.
- Det flotte forholdet vi alltid hadde hatt med dem, forsvant over natta, sier Ellis, som forteller at det nye styret kjapt strammet inn utviklingen av spillet.
- LucasArts mener at når du slipper et spill, må du spytte inn mye penger i markedsføring. De har de rett i. Men av en eller annen grunn ville- eller kunne de ikke skilte med slike penger den gangen. Derfor vraket de det så å si ferdige spillet, sier han.
Free Radical Design ble snart til Crytek UK. De fortsatte aldri med «Star Wars»-spillene, ettersom rettighetene tilhører LucasArts. Men det har ryktes lenge at fortsettelsen av en annen serie har vært underveis: Nemlig «TimeSplitters».
For et par år siden sa de at de var ivrige på å lage «TimeSplitters 4», for å gjenopplive serien som har ligget død siden «TimeSplitters: Future Perfect» fra 2005.
Men i går bekreftet Crytek UK overfor CVG at dette spillet ikke er i utvikling.
Det ryktes derimot at de er involvert i Cryteks overtagelse av «Homefront»-navnet, etter fjorårets skytespill fra Kaos som fikk en lunken mottagelse og som satte utvikleren ut av spill. Crytek har nemlig bekreftet at de lager «Homefront 2».