- «L.A. Noire» var antagelig for stort

Hvorfor det tok sju år å lage detektivspillet.

4. januar 2012 10:58

(PressFire.no): Fjorårets mørke detektivspill, «L.A. Noire», ble ikke helt det storspillet som vi hadde håpet på. For all det, det har sine kvaliteter – men i løpet av sju år i utvikling hadde det fortsatt sine problemer når spillet var lanseringsklart.

I tiden etterpå har tidligere ansatte i Team Bondi sutret over det de omtaler som uverdige arbeidsforhold. Det ble også kroken på døra for Team Bondi i fjor.

Visjonæren bak «L.A. Noire», Brendan McNamara, jobber nå for KMM, filmstudioet ansvarlige for «Happy Feet 2» og en ny «Mad Max»-film.

I et ferskt intervju med Official PlayStation Magazine avslører McNamara hvorfor «L.A. Noire» tok så lang tid å lage.

- Et digert spill

- Èn ting er størrelsen. «L.A. Noire» er et digert spill, antagelig for stort. Kartet er massivt, og det er antagelig min feil, sier McNamara til OPM.

- Nå har man verktøy som tillater deg å bygge hele byer, men vi var nødt til å dette og få det til å fungere. Alt fra veinettet, hvor alle trikkene går, alle kablene som strekker seg mellom bygninger…

For å fange ånden fra epoken handlingen i spillet utspiller seg, brukte McNamara og Team Bondi også lang tid bare på å researche. Man ville fange essensen av Los Angeles anno 1947. I tillegg til at man utviklet sin egen teknologi for å kunne filme ansiktene på skuespillerne, såkalt Motion Scan.

Brukte halvannet år på research

- Jeg vil si at det første halvannet året – kanskje til og med lenger enn det – gikk med på å researche. Aviser, folk som dro til L.A. for å se nærmere på bygninger, ta bilder, sanke alle ressursene.

- Da var vi et lite studio, med 16 personer eller der omkring, og vi trengte alt dette materialet for å kunne begynne å bygge videre, sier McNamara i OPM-intervjuet.

Take-Two og Rockstar, som ga ut spillet, har for noen få måneder siden antydet at de vurderer å lage en oppfølger. De eier nå navnerettighetene.

McNamara har etter dette snakket om sitt neste prosjekt, kalt «Whore of the Orient» (som er arbeidstittelen).

«L.A. Noire» kom ut til PlayStation 3 og Xbox 360 i fjor vår. Før årsskiftet kom det også ut til PC.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3