(PressFire.no): Dette begynner å bli en gjenganger nå. Historier om flere tredjepartsspill utgitt i år som får hentet ut litt ekstra på PlayStation 4 sammenlignet med ytelsen fra Xbox One har dukket opp med jevne mellomrom.
Det startet med «Tomb Raider: Definitive Edition» i forrige måned. Dette spillet kjører med bedre bildeflyt på PS4 sammenlignet med Microsoft-konsollen.
Denne uka har Hideo Kojima og Konami vært overraskede åpne med å legge til rette for den samme typen sammenligninger – for også «Metal Gear Solid 5: Ground Zeroes» peker i samme retning.
Det siste tilskuddet, og dermed et hattrick Microsoft trolig ikke liker: Også «Thief» er best på PS4.
Begge versjonene kjører i 30 bilder i sekundet, men PlayStation 4 kan skilte med 1080p-oppløsning. Xbox One klarer 900p.
Dette har «Thief»-utgiveren Square Enix selv bekreftet overfor Eurogamer.
Spillregissør Nicolas Cantin forteller at forskjellene neppe vil være så synlige for folk flest.
– Du må ha skikkelig gode øyne for å se forskjellen, insisterer han, og hevder samtidig at Xbox One-versjonen «er like bra som på PS4».
Oppløsningen er ikke alt, mener Cantin. Ikke for de i utviklingen som jobber med det kreative, i hvert fall. Han peker på at situasjonen kan fortone seg litt annerledes for personene hos dette spillstudioet som jobber med det tekniske, altså ingeniørene.
–Nicolas Cantin er mer opptatt av å fortelle om forskjellene fra den forrige og den nye generasjonen konsoller.
– Dybden er større på de nye konsollene. Vi legger til flere detaljer, flere spesialeffekter. Men samtidig beholder vi den samme spillopplevelsen på begge konsollgenerasjonene, forteller spillregissøren.
«Thief», som lanseres 28. februar, er det første i serien siden ti år gamle «Thief: Deadly Shadows». For et par uker siden fikk PressFire sjansen til å teste noen timer av det nye spillet.