(PressFire.no): Xbox One fikk sitt «Forza Motorsport 5» til konsolldebuten i fjor høst. PlayStation 4-eiere har imidlertid ventet i nesten et år på «Driveclub».
Når det gjelder den direkte konkurrenten til «Forza Motorsport», «Gran Turismo», er det av erfaring smart å smøre seg med litt tålmodighet.
Det skimtes imidlertid (tåke)lys i tunnelen. Sjefen for «GT»-spillene har igjen forsikret at «Gran Turismo 7» nærmer seg.
Polyphony Digital overrasket i fjor med å gi ut «Gran Turismo 6», til PlayStation 3, og det «kun» tre år etter forrige runde.
Ventetiden på «Gran Turismo 5» ble nemlig langt tøffere.
Fem og et halvt år brukte de på å få ut «GT5», og ifølge sjefen i Polophony kostet spillet minst 60 millioner dollar – summen brukt halvannet år før spillet var ferdig.
Det sa Kazunori Yamauchi i et Autoweek-intervju i 2009.
Vi har hørt det flere ganger før: Yamauchi skisserer enda en gang at det nærmer seg «Gran Turismo 7» til PlayStation 4.
I et ferskt intervju med Games TM forteller han at kjørespillet kan være ferdig neste år, eller senest 2016.
Han forteller oppskriftsmessig at det Sony-eide Polyphony Digital-studioet har forelsket seg i PlayStation 4-konsollen, og at spillet de jobber med skal bli hissigere enn siste etappe på PS3.
– Alt kommer til å kjøre naturlig, forteller Yamauchi til Games TM.
– PS3 var mye, mye vanskeligere [å utvikle til]. Data i høy kvalitet vi har rendret på PS4, vil utgjøre en utrolig stor forskjell, tror jeg.
Kazunori Yamauchi sparer selvsagt på konfekten og vil ikke avsløre hele innholdet allerede nå, men røper at ambisjonsnivået er jekket opp i takt med ny maskinvare å leke seg med.
– Til «Gran Turismo 7» hadde mine ansatte og meg selv en klar visjon: å gjøre alt vi ikke kunne med «GT6», forteller Polyphony-sjefen.
I forbindelse med den første avdukingen av «Gran Turismo 6» i England i fjor, fortalte Yamauchi til PressFire at de ønsket å gå tilbake til tegnebrettet før de gikk løs på ny PlayStation-konsoll.
Endringene i fjorårsspillet innebærer en ny tilnærming til dekkfysikk, veigrep og på mange måter ett skritt tilbake for å kunne se inn i fremtiden.
Yamauchi sa seg enig i påstanden om at «GT6» på mange måter handlet om å bygge en ny grunnmur før de kastet seg over PS4.
Han sa seg også enig i at tilbakemeldinger fra «GT5» om for tunge, omfattende og treige menyer og mye venting, har blitt hørt.
– En del av frustrasjonen som folk kanskje har følt med «GT5», blir adressert, sa Yamauchi til PressFire.