(PressFire.no): Det kommer neppe som noen overraskelse at «Destiny» får oppfølger(e).
Vi har allerede hørt prat om at samarbeidet mellom de tidligere «Halo»-utviklerne og Activision har et tiårsperspektiv. Minst. Men de færreste hadde nok trodd at Activision allerede nå, og helt offisielt, ville bekrefte at arbeidet med «Destiny 2» er i full gang.
Eric Hirshberg, en av toppfolka i selskapet, avslørte dette i går i forbindelse med en orientering om økonomien til Activision.
Ifølge CVG sa Eric Hirshberg at «jobben med det neste, fulle spillet» i denne serien har startet, i tillegg til at Bungie er sysselsatt med flere innholdsutvidelser til storspillet som kom ut i september.
Den første utvidelsen til «Destiny», kalt «The Dark Below», kommer 9. desember. Her bakes det blant annet inn nye historiebaserte oppdrag, maksnivået økes til 32 og enkelte andre aspekter ved spillet balanseres.
Den andre pakka av de som er forskuttert, og del av sesongpasset solgt sammen med «Destiny», heter «House of Wolves».
Foreløpig er det ikke kjent når denne skal være ferdig.
Los Angeles Times fikk kloa i en angivelig kontrakt mellom Bungie og Activision i forbindelse med dramaet som utspilte seg mellom Infinity Ward-toppene («Call of Duty») og dette spillselskapet i 2012. Trolig del av litt taktikkeri fra disse partene, der dokumenter og annen sensitiv informasjon ble lekket til media for å øke temperaturen.
Det endte som kjent med et forlik mellom kamphanene, like før rettssaken var berammet å starte i slutten av mai for to år siden.
I dette skrivet kommer det fram at «Destiny»-avtalen strekker seg over fire spill (utgitt annethvert år). Kontrakten er datert tilbake til 2010, så enkelte detaljer ble trolig endret i etterkant. Blant annet var den opprinnelige planen å slippe «Destiny» til Xbox først, i 2013.
I papirene blir også en bonusordning skissert, basert på karakterer gitt i spillpressen 30 dager etter lanseringen, som også ble gjenstand for en ny runde debatt etter «Destiny»-debuten 9. september.
Kotaku trakk fram denne påståtte klausulen igjen i høst, og spekulerte i at Bungie gikk glipp av en slik gullkantet påskjønnelse på 16 millioner kroner, ettersom «Destiny» feilet å oppnå et snitt på 90 av 100.
I tillegg til å bekrefte at Destiny 2»-jobben har startet, fortalte Hirsberg og Activision at selskapet gjør det meget sterkt for tiden.
Blizzard-fløyen bidrar til regnskapene med suksessen fra det digitale kortspillet «Hearthstone: Heroes of Warcraft» og fortsatt trøkk fra MMO-giganten «World of Warcraft» (en ny utvidelse slippes senere denne måneden).
Til helga går fan-festen BlizzCon av stabelen, og det er ventet flere nyheter fra Blizzard da. En ny «StarCraft II»-utvidelse, kanskje, og trolig mer om «Heroes of the Storm»?
Activision har spesielt tre spill på markedet om dagen de tjener godt på:
«Destiny» har allerede sprengt rekorder, tjente mer enn tre milliarder kroner på én dag og er tidenes bestselgende nye spill (bortsatt fra i Europa, der «Watch Dogs» har den statusen). «Call of Duty: Advanced Warfare» ble lansert denne uka, og Hirshberg har allerede uttalt i et Games Industry-intervju at han regner med bedre inntjening fra dette spillet enn «Ghosts» klarte i fjor.
Dessuten er «Skylanders»-spillene, med det seneste tilskuddet «Trap Team», en lukrativ affære for Activision.
I harde tall kunne Activision fortelle investorer og andre finansfolk at både omsetningen og inntjening overgår samme periode i fjor, tredje kvartal.
«Destiny», «WoW», «Diablo III: Reaper of Souls – Ultimate Evil Edition» og «Hearthstone» har alle bidratt til dette resultatet – spill lansert før kvartalet ble avsluttet og bokført.
Antallet «World of Warcraft»-abonnenter har økt til 7,41 millioner, i forkant av «Warlords of Draenor»-utvidelsen, opplyste selskapet.
Nettoinntektene fra tredje kvartal av finansåret til Activision, økte fra 657 millioner dollar til 1,17 milliarder dollar sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, skriver Games Industry. På bakgrunn av disse resultatene, og med et nytt «Call of Duty» og mer «WoW»-innhold på trappene, har selskapet økt forventningene til resultat for dette året.
Activision oppga ikke hvor mange «Destiny»-eksemplarer som hittil er solgt på verdensbasis, men fortalte at de har 9,5 millioner registrerte spiller – og at disse i snitt bruker mer enn tre timer daglig med dette spillet.