Kjærligheten til Forza Motorsport stikker dypt, bare for å ha satt skapet på plass med én eneste gang.
Men undertegnede er minst like mottakelig når det gjelder PS3-konkurrenten, Gran Turismo. Det er bare én ting som mangler fra Polyphony Digital, og det er et nytt spill til PlayStation 3.
Om man utelukker den ferske PSP-utgivelsen som kom ut 1. oktober, så har faktisk ikke de japanske utviklerne klart å gi ut et nytt spill på like mange år som det har tatt Turn 10 og Microsoft å gi ut alle tre Forza-spillene. «Gran Turismo 4» og det første Forza kom begge ut i Europa i 2005.
Ikke rart man begynner å bli utålmodig.
Det er hevet over en hver tvil at Turn 10 har latt seg inspirere underveis, for Gran Turismo er spillet man skal strekke seg etter om man skal stable på beina en god bilsimulator.
Men vi skriver oktober 2009, og det er bare én simulatorkonge i gata: «Forza Motorsport 3».
Les også: Stort intervju med skaperen av Forza-spillene, fra E3 i sommer.
Les også: Ferskt intervju med Forza-sjefen, Dan Greenawalt.
FORTSATT GRAFIKK-KRIG?
«Forza Motorsport 2», som ble utgitt sommeren 2007, skaffet Gran Turismo alvorlig konkurranse.
Har man problemer med å være objektiv, og er ekstremt opptatt av in game-skjermbilder og polygoner, så kom «Forza 2» litt til kort i sammenligninger.
Du kommer til å se det samme denne gang; sammenligninger mellom «Forza 3» og «Gran Turismo 5: Prologue», imponerende skjermbilder fra det forestående «Gran Turismo 5», og kanskje til og med detaljerte oppstillinger av bilder fra «Forza 3» og EAs «Need for Speed Shift», som i år har tatt mål av seg å bli mer simulator.
Les også: Vår anmeldelse av «Need for Speed Shift».
Les også: Vår anmeldelse av «Gran Turismo» (PSP).
Les også: Vår anmeldelse av «Colin McRae: DiRT 2»
.
Den mest merkbare endringen fra «Forza 2» til «Forza 3», er hvordan utviklerne har innført ytterligere hjelpemidler - du kan i prinsippet spille med én hånd, mens du snakker i telefonen. En tilbakespolingsknapp er nå på plass, og alt er lagt til rette for at flere kan nyte en fullblods bilsimulator.
Det er mulig å påstå at spillet har fått noen seriøse støttehjul, men det blir litt for billig.
Sannheten er at spillet samtidig har blitt mye dypere, både når det gjelder muligheter du har til å mekke på bilene dine, valgmulighetene du finner i menyene, og når det gjelder antallet biler og baner som er pakket inn på totalt to disker.
Her får du nemlig 400 biler og 100 baner, og langt mer innhold å forlyste deg med. Du installerer den ene disken som inneholder baner og biler, og fôrer dermed spillet med den dataen du trenger.
Karrieredelen er også modifisert sammenlignet med «Forza Motorsport 2». Du har ikke lengre en lineær progresjon underveis, mens du jakter på nye biler og nye credits. Denne modusen er lagt opp til å ligne mer på en tradisjonell Gran Turismo-karriere.
Eneste forskjell er at du ikke trenger å kjøre samme bane fem ganger for å spare opp nok penger til å anskaffe bilen du trenger til neste løp.
FYSIKK = FØLELSE
Følelsen av Forza Motorsport er viktig å understreke og utbrodere litt.
Om du aldri har vært borti bilsimulatoren før, men sett skjermbilder som sammenligner Forza mot Gran Turismo, så er ikke det helt tilstrekkelig for å vurdere disse to kamphanene.
Forza Motorsport har gjennom de to siste spillene fokusert på spesielt to ting:
60 bilder i sekundet, for å gi deg optimal flyt og en silkemyk følelse av vei og bil.
Dessuten har Turn 10 vektlagt en robust fysikkmotor og kanskje latt dette gå litt på bekostning av 1080p-drømmen og antall polygoner (som er det som gjør at GT til nå har knust Forza i skjermbildesammenligninger).
Om du ser deg i speilet, og ser motstanderens Porsche-lakk treffe ettermiddagssola, har ikke «Forza 2» hatt noe å stille opp med når det gjelder sammenligninger med «Gran Turismo 5: Prologue». I år har forskjellene blitt minimert, til tross for at utviklerne holder fast på prinsippene om at bildeflyt og fysikk er det viktigste.
Grafikken fremstår penere i treeren enn i «Forza 2», og beholder likevel varemerket når det gjelder kjørefølelse, flyt og autentisk fysikkfølelse.
Et klassisk Forza-øyeblikk består av at du legger deg inn i en sving og formelig kjenner dekkene bøye seg når alt av fysikk setter inn med full kraft.
Et annet glansnummer som har blitt perfeksjonert gjennom «Forza 2» og nå i treeren, er onlinedelen og community-aspektet rundt spillet. I forgjengeren ble auksjonshuset introdusert, som et slags ebay for bilkjøp og -salg, sammen med ytterligere verktøy som gjør at du kan dekorere biler og auksjonere disse bort og tjene opp en god slump spillpenger om du er drivende dyktig.
«Forza 3» utvider alle aspektene ved det å møte andre bilelskere online, men ikke minst også måten du kan finne frem til de mest talenfulle skaperne og delta i deres nye kunstverk. Både når det gjelder tuning av biler, men kanskje mest av alt å se deres skaperverker når det gjelder kreativt bildesign.
FLERE HJELPEMIDLER I TREEREN
Vi har tidligere vært innom karrieredelen av spillet, som nå er større, penere og annerledes.
Dette er selve ryggmargen i «Forza 3», og de nye hjelpemidlene som blir introdusert i dette spillet gir deg en viss drahjelp i forhold til å få et avhengigshetsforhold til dette spillet om du er fersk Forza-spiller.
Ironisk nok er det enklere å kjøre fort med noen av hjelpemidlene skrudd av, noe som gjør at de som kjenner denne spillgenren har alle muligheter til å perfeksjonere løpene ned til hvert tiendedels sekund.
Er man Forza-nybegynner er det med andre ord umulig å slå de beste, men du har alle muligheter til å finne ut at terskelen for å plukke opp spillet og føle at du mestrer det, er mye lavere nå.
Man kan derfor si at Turn 10 gjennom sin tredje simulator, har tatt et skritt i retning av å gjøre spillet mer mainstream og tilgjengelig. Men de klarer balansenummeret med å også blidgjøre den mest hardbarka fanbasen.
Og når det gjelder online leaderboards, så skiller disse mellom om du benytter deg av den omdiskuterte tilbakespolingsknappen eller ikke. Og kjører du online kan du selvsagt ikke tilbakespole deg til seier. Rewind i racing-spill ble først introdusert i Codemasters' «Race Driver: GRID» i fjor, selv om Turn 10 på samme tidspunkt også hadde implementert dette i sitt den gang uferdige «Forza 3».
Det fungerer i praksis slik at du kan trykke back-knappen på kontrolleren og spole deg tilbake i løpet.
Hvorvidt du velger å bruke denne knappen aktivt, enten for å viske over en grov feilvurdering i en avgjørende sving eller til å perfeksjonere løpet ditt til fingerspissene, får bli opp til deg selv.
Det som er helt sikkert er at det virker langt mindre omstridt i praksis enn man kunne ha fryktet før man fikk spillet inn i konsollen sin. Men at det kommer til å bli diskutert når spillet nå snart er ute i butikkene, er helt sikkert. De nye banene, som Turn 10 har skapt fra eget hode, er designet slik at du skal bli tvunget til å bruke rewind, føles det som. Dessuten er konkurrentene dine utstyrt med mer individuell AI enn i «Forza 2», noen av førerne er til og med glade i å bruke skitne triks. Men dette dras aldri så langt at det mister simulatorsærpreget og blir «GRID».
Karrieredelen er inndelt i forskjellige cuper eller utfordringer, der det stilles krav til bilklassen du stiller til start med. Om du ikke har akkurat den bilen som trengs, kan du bare velge en annen turnering å kjøre i.
Alt er presentert i en kalendermeny, og du blir veiledet av en fortellerstemme som introduserer deg for det hele. Gulroten i hver sesong, er de såkalte World Championships. Disse er delt inn i flere deler og spredt utover sesongen. Premiene er gjevere, men konkurransen også litt vassere.
MER Å GJØRE I GARASJEN
Fundamentet i Forza-spillene har vært, og er fortsatt, suget etter å låse opp biler, tjene erfaringspoeng og dermed også stå bedre rustet om du ønsker å handle inn drømmebilen din.
Presentasjonen av menyene og måten du blar deg gjennom og titter på de 400 bilene som kan bli dine, alle tilgjengelige fra start, er langt strammere og mer innbydende enn det vi har sett til nå.
Du trenger ikke være mer enn litt over middels interessert i biler, før du kjenner det kiler litt i magen av å titte inn Turn 10s virtuelle utstillingsvindu.
Både når det gjelder følelsen av å handle en bil du kjenner deg tiltrukket av, og ikke minst når du får mulighet til å ta med denne doningen ut på banen og kjenne hvilke særpreg den har å by på når det gjelder veigrep, lyder og ytelse.
En annet element som er viktig for mange bilsimulatorspillere, er de omfattende mulighetene du har til å oppgradere bilene gjennom å bytte deler og finjustere disse.
Turn 10 har i «Forza 3» gjort en endring som både tilfredsstiller de hardbarka simulatorspillerne og samtidig gjør denne viktige delen av spillet mer tilgjengelig for de som ikke vil bruke mye tid i garasjen:
Foran hvert løp kan du velge en bil og foreta en opp- eller nedjustering av ytelse som passer bilklassen, og melde deg klar til løp - alt i løpet av to trykk på kontrolleren. Eller, trekke inn i kjeledressen og gå amok blant langt flere muligheter til å bytte deler enn det du hadde i «Forza 2».
Forza Motorsport-serien handler i første rekke om følelse, om tiltrekning til krum og blank lakk og kjærlighet til bilsport. Til og med om du er en av de som ikke visste at du hadde disse tilbøyelighetene liggende latent i kroppen.
Begir du deg ut i karrieredelen, lærer deg grunnprinsippene og finner flyten, så er du solgt. Og det er ingen vei tilbake, heller.
Belønningene, med rause mengder achievements, måten du levler opp på som i et godt RPG-spill, nye biler du får om du vinner turneringer og poeng du kan bruke for å shoppe biler, er i kombinasjon like avhengighetsdannende som heroin (eller ostepop).
«Forza 3» viderefører alt det som var bra med de to første spillene, ja, på overflaten så virker det nesten som en litt for direkte oppfølger til 2’eren enn det man kanskje kunne trodd på forhånd. Du finner de fleste banene du la din elsk på fra forrige spill, auksjonssystemet og bildelene du kan eksperimentere med for å mekke et superbeist er slående likt.
Men alt er, for å sitere det britiske heavy-gjøglebandet Spinal Tap, one better. Turn 10s «Forza Motorsport 3» går definitivt helt opp til 11.
PS: «Forza Motorsport 3» slippes 23. oktober, eksklusivt til Xbox 360.
PPS: For å dra nytte av alle de 400 bilene og 100 banene, må du ha en harddisk i 360'en din. Da kan du installere en god slump av disse på harddisken (dataene veier 1,9 GB). Hvis ikke blir du nødt til å spille med færre biler og baner.
PPPS: Som en takk for at du kjøper spillet, får du ti ekstra biler og ytterligere to baner som du kan laste ned ved hjelp av en kode trykt i coveret på spillet.